Japan Classic Sunday 2008

Datum: 6 juli 2008

(Geplaatst: 23-07-2008)

Verslag Japan Classic Sunday 2008

In 2008 was het alweer de vierde keer dat we Japan Classic Sunday georganiseerd hebben. Na een voorzichtige poging in 2005 bij het toenmalige restaurant Afslag 22 bij Hoenderloo als een soort van animocheck, hebben we het voor 2006 wat uitgebreider aangepakt bij AC ’t Harde (waar we ook het 2e ITT in 2003 georganiseerd hadden) om vervolgens naar De Prinsenhof in Lunteren te verkassen, waar we dit jaar voor de tweede keer te gast waren voor het JCS.

Lunteren, 6 juli 2008

Na de nodige voorbereidingen waren we smorgens tegen 08:30 uur vrijwel allemaal aanwezig om de boel op te bouwen, spandoeken op te hangen, verwijsbordjes neer te zetten (doelgroepauto’s het meetingterrein op, de rest naar het parkeerveld).

Naar goed voorbeeld van onze Belgische collega’s hebben we dit jaar er specifiek voor gekozen om alleen de doelgroepauto’s op het meetingterrein toe te laten om ‘vervuiling’ te voorkomen.

Ondanks deze strengere selectie en het feit dat op deze zelfde dag ook de Toyota Challenge in Lelystad georganiseerd werd, hebben we slechts weinig deelnemende auto’s op het terrein hoeven missen. Dit jaar hadden we circa 118 doelgroepauto’s op het meetingterrein staan.

Helaas bleek de crew van De Prinsenhof, ondanks regelmatig e-mailverkeer en het vorig jaar gewoon goed ging, van mening dat we pas om 12:00 uur zouden beginnen, in plaats van om 10:00 uur (en anderhalf uur daarvoor al moesten opbouwen), zodat we in het begin zonder koffie en het erg gewilde toilet zaten. Tevens moesten we wat langer op onze consumptiemuntjes wachten, wat gelukkig goed gekomen is, toen een dame rond 11:00 uur arriveerde.

Al tegen 10:00 uur kwamen de eerste auto’s netjes gespreid binnen te rijden, waarbij tussen 11 en 12 uur de grote bups aan kwam.

Het is allemaal goed gelukt om e.e.a. in goede banen te leiden en ook de kassadames hebben weer geweldig werk neergezet! Hiervoor ook weer onze speciale dank.

Het gaat te ver om uitgebreid de auto’s te beschrijven, maar dit jaar was het Toyotagehalte wel heel erg groot en we toch wel wat auto’s van andere merken hadden verwacht, achteraf kwamen er berichten dat een aantal auto’s net niet op tijd rijvaardig waren.. Dit wil niet zeggen dat die er niet waren, maar het waren er minder dan we verwacht hadden. Klassieke Mitsubishi’s, waren er dit jaar helemaal niet, terwijl er toch speciaal mensen voor kwamen kijken, zo bleek later.

Wel was het Datsun, Honda, Suzuki, Daihatsu en Mazdafront redelijk vertegenwoordigd. We hadden zelfs een internationaal tintje, ondanks geen duidelijke promotie die richting op.

We zagen enkele Duitse auto’s, een Engelse Mazda 323 en natuurlijk een groot aantal Belgen van de Toyota Club Belgium. De opgegeven Denen hebben we niet gezien.

Uniek waren bijvoorbeeld de Suzuki Cara met vleugeldeuren, de Cappuccino’s, de Honda Beat, de Mazda Cosmo, de klassieke LandCruiser Custom, de Honda NSX-T, de Datsun Super Six en 260Z, de diverse Celica’s, de Celica’s SunChaser Cabriolet, de oeroude Toyota Corona RT40, etc. etc. Het gaat te ver om alles op te noemen, de foto’s zeggen genoeg, hoewel het altijd moeilijk is om nagenoeg alle auto’s er op te hebben.


Een opvallende combinatie was de enorme 2008 Toyota Tundra met 5.7 V8 met daarachter op de trailer een mooie 1979 Corolla KE70 4-deurs, welke afkomstig is van de 1e eigenaar en één van de allereerste dealerexemplaren was van ons land.

We hebben de hele dag schitterend weer gehad, mensen complimenteerden ons met de mooie toerrit (ondanks het feit dat dit een aangepaste versie van vorig jaar was) en de gezellige sfeer.

Iets na vieren begonnen we met de prijsuitreiking (helaas liet de megafoon het dit keer afweten, ondanks gloednieuwe batterijen).

De publieksprijzen:

Klassiek (1964-1985):
1. Toyota Crown Stationwagon MS53 – Jac van Linden
2. Toyota Celica TA22 GT – Nico Jongeneel
3. Toyota Crown Coupé MS75 – Josien Schultz

Youngtimer (1985-1992):
1. Toyota Corolla Sportscoupé AE86 GT 3-deurs – Ibrahim
2. Honda Civic V-Tec Turbo – Anton Maass (?)
3. Toyota Celica ST182 Cabriolet – Ramon Geraets

Sportwagen/exclusief:
1. Honda NSX-T – Jackie en Vinnie Janssen
2. Honda S2000 – Marc en Ingeborg Martens
3. Mazda RX-7 TwinTurbo – Mark van Seeters (?)

Oldest Japanese Car of Show:
Toyota Corona RT40 1965 – Piet Machiela

Wij willen van onze kant alle bezoekers bedanken, alle vrijwilligers voor de hulp; kortom iedereen die dit mooie en unieke evenement wederom mogelijk heeft mogen maken.

Speciale dank ook voor de sponsors: BEUM-Elektro en MARO Taxaties.

Volgens jaar plannen we wederom een Japan Classic Sunday 2009 en dit willen we plannen op zondag 12 juli 2009. Mogelijk op een andere lokatie ter afwisseling. Hou TACN.nl in de gaten!

Groetjes, Marco & Jolanda

Véél meer foto's.....KLIK!


.