Toyota Classic Meeting Battice 2008

Datum: 12 mei 2008

(Last update: 03-06-2008)

Verslag Toyota Classic Meeting Battice België


Onderweg zagen we een restantje van het Internationale Mini Weekend rijden.


2 x Celica TA23.


Unieke Toyota Mark II 1900 (in Nederland had alleen de Coupé de 1900 motor) Sedan (1968-1971)


Op maandag 12 mei reden we voor de tweede keer binnen een week zuidwaarts om in het Zuid-Limburgse te verzamelen. Dit keer om de Belgische Toyota Classic (en sportwagen) meeting te bezoeken, die door de familie Hossay samen met de Toyota Club Belgium georganiseerd werd.


Al vroeg reden we met de MR2 naar Limburg toe, waarbij we onderweg op de A2 al een treintje met klassieke Celica’s van het Celica Big Spender Team inhaalden, vlak voor ons verzamelpunt bij De Geusselt.


Corolla KE35 Coupé & Crown RS/MS4 (1964-1968).


Celica TA28 Liftback & unieke 3-deurs Corolla AE86 GT.


Zeldzame Mark II Hardtop RX22 (1974-1977), ex. Nederlands exemplaar, en een leuke verzameling Starlets.


Corolla KE15/17 Sprinter (1967-1970) & Supra MA70.


Fraaie MR2 1.6 Two Tone (1984-1987) & Corolla KE5 Sportswagon (1976-1979).


Celica TA23 + TA28 & Crown MS112 2.8i.


Na wat bijpraten en een bakkie koffie drinken op het terras van de McDonalds vertrokken we met ons treintje richting Luik. Achter ons reden de Corolla KE20 van Hans, de MR2 Spider van Pieter & Peggy en de NXS-T van Vincent. Onderweg kwamen we een tweetal Nederlandse Corolla’s AE86 tegen die óók bij De Geusselt stonden toen wij daar waren.


Unieke Toyota Trueno (2e helft jaren '70).


Toyota 1000 KP30 en opvolger Starlet KP60 bij elkaar.


Wie ziet ze nog? Tercel AL20 (1982-1986) en een erg fraaie Starlet EP70 5-deurs (1985-1990).


Twee topmodellen naast elkaar: Corolla TE71 Coupé 1.6 GT DOHC (1979-1982) en Starlet KP62 1.2 S (1981-1983).


Twee blauw metallic Starlets uit de KP60 reeks, de eerste (1978-1980) en de laatste (1983-1985).


Tussenmodel Starlet KP60 (1980-1983) en 2e generatie Celica Supra MA61 2.8i (1982-1986).


Weer de eerste Starlet met ronde koplampen en een bejaarde (met bij ons onbekende vierkante koplampen) Lite-Ace.


Corolla KE30 (1974-1980) en eerste Europese 1000 KP30 (1969-1972).


Het was heerlijk weer en ideaal om relaxed met open T-Roof richting Battice te rijden. Daar aangekomen was het al flink druk, wij hadden nummer 80 en konden een van de laatste plekjes in beslag nemen. Een enorm drukke meeting, waarbij het niveau van auto’s erg hoog lag!J


Celica ST205 GT Four Turbo 4WD & Celica TA23 (1976-1978).


Eerste Corollamodel (KE10/11, 1966-1970) en eerste 1000 model KP30 1969-1972.


De unieke Classic Showroom met (deze dag) deze fraaie en kostbare Toyota 2000GT (1967-1970).


De foto’s zeggen eigenlijk genoeg, want naast de vele klassiekers van vrijwel alle modellen, had de familie Hossay een aantal van hun topstukken neergezet, zowel buiten als binnen in de showroom en werkplaats. Dit was slechts een heel klein deel van de collectie die aardig richting de 200 Toyota’s gaat!


Celica RA28 Liftback 2.0 GT DOHC (1976-1978) & Celica TA23.


Leuke collectie top Celica's en zowaar ook nog een Corona RT40 1500 (1965-1969).


Vooral de Celica’s waren goed vertegenwoordigd en ook had een Belgische liefhebber uit St. Vith zijn smetteloze witte 2000GT (waarde gaat tegenwoordig richting de € 300.000) in de showroom gezet.


Uniek waren ook de diverse Corolla’s Coupé GT, de Trueno’s (in Nederland nooit geleverd) en de Mark II 1700, welke ikzelf voor het laatst tijdens het Toyota96Treffen gezien had.


We hebben ons prima vermaakt en enorm veel foto’s genomen, waarbij er echt veel klassiekers tevoorschijn gekomen waren. Als we de helft hiervan uit België op ons Japan Classic Sunday 2008 mogen begroeten, zou dit geweldig zijn! Via deze weg willen we iedereen die dit mogelijk gemaakt heeft, van harte bedanken!

Hopelijk komt deze meeting vaker terug, wij willen er graag weer bij zijn!


Net om de hoek in Battice troffen we deze kostbare Porsche Carrera GT aan!



In de loop van de middag zijn we een rondje Ardennen gaan doen om daarna zachtjes aan weer via De Geusselt (waar we pal tegenover de Mac een bekende Crown MS5 Wagon van Jac van Linden aantroffen) naar huis gereden. Een dagje van zo’n 700 km en het weekend daarvoor hadden we in dezelfde regionen ook al zo’n 1.200 funkms met de MR2 afgelegd.

Het zou geweldig zijn als een groot deel van deze klassiekers naar Nederland komen: Japan Classic Sunday 2008 -6 juli 2008! Wel even aanmelden!

Groetjes, Marco & Jolanda


.